تبلیغات
نسیم انتظار - آشنایی با فرقه اهل حق

نسیم انتظار
 
اللهــــم عــــــجل لـــــــولیک الـــــفرج

پیشگفتار

یکی از فرقه های فعال در ایران، فرقه موسوم به «اهل حق» می باشد. اگر چه این فرقه دارای شعبات مختلف است و از لحاظ عقیدتی اختلافات بسیاری با هم دارند، اما در برخی اصول با هم مشترک اند .بسیاری از شیعیان اهل این فرقه را  علی اللّهی و شیطان پرست می نامند؛


گفتار اول: مناطق محل سکونت اهل حق 

الف _اهل حق در ایران

 1ـ استان كرمانشاه

می توان گفت که استان کرمانشاه مهم ترین مرکز اهل حق در کشور به شمار می آید و بیشترین جمعیت اهل حقّ کشور، در این منطقه سکنا گزیده اند.

2- استان لرستان

3- برخی روستاهای کوهدشت

4- شهر نور آباد(دلفان) و برخی روستاهای آن

5ـ آذربایجان شرقی

6 ـ حوالى تهران و مازندران

در هشتگرد، رودهن، بومهن و تهران، مراكزى وجود دارند كه اهل حق در آن جا ساكن اند. شهرستان كلاردشت در استان مازندارن هم از جمله نقاط جغرافیایی این فرقه محسوب می شود.

7 ـ استان زنجان و همدان

ب_ در خارج از کشور

اگر گروه هایی چون: نصیریه، علویون، كاكائیه  و ذكری ها را در زمره اهل حق بشماریم و اطلاق اهل حق را بر آنان صحیح بدانیم، مناطق زندگی اهل حق در خارج کشور نیز بدین شرح است: 

1. كردستان عراق (کاکائیه)

2. تركیه و آلبانى (علویون)

3. سوریه (نصیریه)

4. افغانستان (ذکری)

گفتار دوم: نمونه هایی از عقاید ، آداب و رسوم اهل حق

1- توحید 

اگر چه اهل حق به «علی اللهی» معروف هستند و برخی از خاندان ها و سران آن ها علی  را خدا می دانند، ولی اشکالات شیعیان به این نظر باعث گردیده است برخی از خاندان های اهل حق این عقیده را رد کنند و توحید را به عنوان عقیده خود معرفی کنند.

 نعمت الله جیحون آبادی می گوید: وقتی پیامبر اکرم  می خواست به معراج برود، شیری راه را بر حضرت می بندد. جبرئیل به حضرت پیشنهاد می کند که چیزی به آن شیر بدهد تا راه را باز کند. پیامبر انگشتری خود را به شیر می دهد و عبور می کند. وقتی به آسمان  می رسد و مهمان خدا می شود، سفره ای جهت پذیرایی آماده می گردد، دست خدا شبیه به دست حضرت علی  از پشت پرده ظاهر می شـود و صـدایی می گوید: سهم ما را بده! پیامبر یک سیب را نصف می کند و نیمی از آن را به او می دهد. پس از مراجعه پیامبر اکرم  از معراج، حضرت علی   به استقبال ایشان می رود و انگشتری حضرت و نصف سیب را به پیامبر می دهد. بدین طریق، پیامبر در می یابد که علی خدا است.همچنین نویسنده کتاب سرسپردگان در مصاحبه با یکی از سران اهل حق در سال 1347 ش می پرسد: این که می گویند اهل حق علی الهی هستند صحیح است؟ پاسخ  می شنود: بله اهل حق علی الهی هستند و خود من هم علی الهی می باشم و خداوند همان علی است. 

2- تناسخ

از جمله اعتقادات اهل حق، اعتقاد به تناسخ است؛ بدون آن که دلیل  مستندی برای این عقیده در یکی از کتب خود ارائه کرده باشند. اوّلین شخصی که بعد از پیدایش اسلام قائل به تناسخ بوده است، شخصی به نام «بهلول ماهی» است.

تعریف تناسخ

تناسخ در لغت، از ریشه «نسخ» گرفته شده است. راغب در المفردات نسخ را این گونه معنا می کند که: «ازالة شیء بشیء یتعاقبه ». نسخی که در فقه به کار می رود، به معنای لغوی آن است.

اما تناسخ از نظر اصطلاحی، به معنای انتقال نفس و روح پس از مرگ به جسمی از اجسام است و آن جسم چند چیز می تواند باشد: نبات، حیوان  و یا  انسان که  دو نوع است: 

1. تناسخ نامحدود

مقصود از تناسخ نامحدود این است که نفس همه انسان ها، در همه زمان ها پیوسته از بدنی به بدن دیگر منتقل می شوند و برای این انتقال از نظر زمان محدودیتی وجود ندارد؛ یعنی نفوس انسان ها در تمام زمانها به هنگام مرگ دستخوش انتقال از بدنی به بدن دیگر می باشند و اگر معادی هم هست، جز بازگشت به این دنیا آن هم بدین صورت، چیز دیگری نیست.

2. تناسخ محدود

تناسخ محدود درست برعکس تناسخ نامحدود است؛ به این معنا که روح هر انسانی بعد از مرگش تا1001دون در جسمی دیگر حلول می کند و بعد از آن جاودانه می شود. پس برای این انتقال، محدودیت زمانی وجود دارد.

مقصود و مراد اهل حق از تناسخ، تناسخ به شکل محدود است و می دانیم که تناسخ به شکل محدود حداقل مستقیماً به انکار معاد بر نمی گردد. اما اگر کسی قائل به تناسخ نامحدود شود، مسلماً معاد را که از اصول دین است، انکار کرده است و همین امر به تنهایی باعث می شود تا به کفر آن شخص حکم نماییم.

دلایل بطلان تناسخ

الف-اگر گفته شود تناسخ باعث کمال می شود، جواب می دهیم که این چه کمالی است که پس از هر مرگ دوباره باید دوران کودکی طی شود؟ این چه کمالی است که یک فرد تحصیل کرده را مجبور می کنند تا دوباره سر میز کلاس اوّل بنشیند!

ب- در ضمن، تناسخ با پدیده افزایش جمعیت تطابق ندارد؛ یعنی اگر قرار بود تناسخ صحیح باشد، باید تنها روح آدم و حوا در جسم های متعدد در گردش باشد و همواره دو نفر به زندگی مشغول باشند. از این رو، باید پرسید این همه جمعیت که به طور روزافزون زیاد می شوند، از کجا آمده اند.

ج- امام رضا ع در جواب مأمون که سؤال از تناسخ کرده بود، فرمودند:

هر کس قائل به تناسخ شود به خدای بزرگ کفر ورزیده و بهشت و دوزخ را انکار نموده است».  

3.قرآن 

در بیشتر کتب اهل حق نامی از قرآن نیامده و آن ها اساساً خود را پیرو دینی جدا می دانند. آنان به جای قرآن دفاتری دارند که بیشتر آن ها شعر است. از معروف ترین دفاتر آن ها می توان به: کلام سرانجام، دفتر بابانوروز و دفتر پردیور اشاره نمود.همچنین برخی از رهبران اهل حق و از جمله آن ها نعمت الله جیحون آبادی، معتقدند دفاتر ما همان قرآن است؛ اما  به زبان کردی.

4.قبله و حج 

اهل حق نیز مکانی را به عنوان قبله قبول دارند و معتقدند قربانی و دفن اموات باید رو به سوی همان قبله باشد. در مورد قبله اهل حق چهار نظریه   گرد¬آوری شده است که عبارت اند از:

الف-پردیور: بیشتر اهل حق کعبه را قبله خود نمی¬دانند؛ بلکه قبله خود را پردیور اعلام می کنند. پردیور، نام منطقه¬ای است که مؤسس این فرقه در آن جا مدفون است. هم اکنون این مکان در شهرستان پاوه بخش نوسود در روستای شیخان قرار دارد.

ب-جم خانه: جم خانه نزد اهل حق از مکان های مقدس محسوب می شود و برای ورود به آن، آداب و شرایطی در آیین اهل حق وجود دارد




طبقه بندی: اشنایی با فرقه ها ومدعیان دروغین در ایران، 
برچسب ها: فرقه های نوظهور، ضاله، الحق، علی اللهی، عرفان های کاذب،  
نوشته شده در تاریخ شنبه 15 تیر 1392 توسط بنده خدا